sleep all your troubles away

Jul 5, 2010

plexus life part 3 : si myanmar dan mat filipina

it's time to update. kali ni aku nak cerita lagi pasal pengalaman bekerja di plexus. macam korang sume taw kan, negara kita ni kadang2 terlampau majmuk dah. bukan takat ada pekerja asing dari seberang, tapi ada dari bangladesh, nepal, myanmar dan filipina. aku rasa ada ag tue, tapi ni jer yang aku taw.

sebelum aku masuk ke production aku tu, 2 minggu sebelum tu, ada sorang mamat filipina baru lapor diri kat situ. namanya mitchell. disebabkan dye boleh speak english, maka terjadilah perbualan "london" antara aku dan dye. yang bagusnya, aku boleh ar improve aku punya skil. next sem dah nak kena study english balik.

si mitchell ni memang selalu sembang ngan aku jer pon. kekadang aku la cikgu bm dye. aku siap wat kamus kecik kat dye. ajar yg simple dah ar. nanti ajar banyak2 pening plak mamat tue. rupa-rupanya dye tu pandai gak. student computer programming tuuuu. satu yang aku suka pasal dye, mamat ni suka membaca. bayangkan dye angkut buku sejarah filipina ke malaysia. dah abes baca pon. sekarang tengah abeskan baca sejarah cina plak.  banyak gak dye cter pasal negara Filipina. katanya....

-  kat sana kalo nak keje kena ada certificate pebnda ntah. nak amek cert tu kena exam dlu. kalo ada cert tu gaji mahal. 
- lelaki kacak (aduss, gler skema) kalo berbau busuk, takkan dipandang
- basic (gaji) diorang utk keje diluar Filipina harus sama dengan basic minimum kat sana, kalo tak kerajaan diorang takkan bekalkan pekerjanya utk negara lain

ada banyak lagi yang dye bgtaw tapi masa tu otak aku leh simpan 512 mb jer. ahaks. kalo dye tipu maknanya memang aku kena tipu lah kan. 

tu la mamat myanmar tu. 
kami panggil mei mei


stop talking about him. kita cakap pasal si myanmar plak. seminggu lepas aku masuk keje, ada orang myanmar baru datang malaysia. kiranya aku gelarka fresh dari ladang ar. yang aku tension cket, bukan aku jer, kawan kawan aku, supervisor aku lagilah...dye ni tak faham bahasa. english pon tak faham, melayu lagilah. abuk pon tarak! mula mula tu memang la. benda simple pon susah nak terang. abes segala bahasa isyarat mulut sume  kuar. dari kepala sampai ke kaki kena guna kalo nak terang something. 

tapi dye pon ada inisiatif sendiri. sebelom aku resign tu, dye boleh dah cakap melayu cket2! "tak boley, tak paham, makan, ada, takdak" yang tu dye dah pandai cakap. mamat ni suka sangat nyanyi, sambil packing tu nyanyi jer keje dye. tapi kami sume tak paham pon. iyelah bahasa myanmar. yang dye taw senyum jer memanjang. baru baru ni aku dengar dye nyanyi lagu yank dengan baik baik sayang. superb! first time aku tengok dye, muka nampak cam educated. smart doe. aku pernah dengar minah minah indon kat kilang cakap "gantengnya cowok itu" lebih kurang ar. 

kadang kadang aku kesian jer tengok dye. cuba kita letak diri kita kat tempat dye. mesti sdey kan???

ok, hari ni aku sangat banyak cerita. 
 

suka tak???

2 comments

Tuesday, July 06, 2010

sonok kan keje kilang cm nie..leh kenal2 ngan org luar...pakcik pon ade pngalaman cm tu dulu2..naseb baik tak sangkut ngan awek vietnam..huhu takut!!

Wednesday, July 07, 2010

pengalaman tu cikgu terbaikk....haha

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...