sleep all your troubles away

May 23, 2010

plexus life part 1





Dah nak dekat 3 minggu aku makan gaji dengan kilang plexus nie. tapi aku tak pernah cerita pon apa yang aku buat, apa yang terjadi, siapa, bagaimana kenapa dan mengapa. amboi banyak sungguh! lepas makan kerabu mempelam tadi, tetiba rasa cam semangat plak nak menaip entry baru nih! huhuhuhu


minggu pertama aku dengan saliza sampai, kami ingat terus masuk production untuk bekerja. rupa-rupanya ada training plak. beriya jer trainer tu ajar kami berdua, lagipon kami nak keje 2 bulan je pon. tapi niat kena ikhlas beb! time kami lapor diri pagi tu, ada minah-minah dari seberang baru jer sampai. kira fresh dari ladang ar tuh!diorang kena jawab beberapa soalan. ada soalan uji tahap IQ dan soalan matematik. aku jeling jer kertas tu, sebelah mata pon aku leh jawab ar.....gila berlagak! soalan punya simple weh, tapi aku tengok diorang kena marah ngan aunty tu cam budak darjah satu baru belajar. kesian sangat! 


sepanjang training, banyak benda kena buat. belajar pasal online documents, polisi syarikat, keselamatan dan yang paling best ialah kira nilai resistor. guna maths. memang makanan aku! wakakakakakaka. aku ngan kawan aku wat kejap jer dah siap! tapi akak2 dan adek2 kat situ tak faham gak. last sekali aku plak yang kena ajar. hehehe.....tetiba jadi cikgu jap!


seminggu tu aku rasa macam masuk kelas taw. yelah, mana taknya, asyik belajar belajar belajar. boring! ada satu kelas tu, kami kena belajar pasal safety. si amoi trainer tu pon tanya la label yang ada kat slide tu. kami pon jawab. "danger". disebabkan amoi tu dengar suara aku dengan saliza jer, dye pon cakap


"u dua orang banyak pandai ohh, saya mau test lagi. kalau label tu ada gambar itu tengkorak, untuk apa?"


"beracun, boleh sebabkan maut"


"I mau tanya sampai u tak boleh jawab, kalau ada gambar itu chemical pastu setitik jatuh atas tangan?"


"corrosive"


"kalau ia macam kipas ada 3 bilah tu?"


"radioactive"


"kalau ada baru kecil2 then ada garis putus2?"


"explosive"


"ayyo...banyak pandai, give up ma. tak mau tanya soalan"


hahahahahahaha...........


tu belum masuk bab online documents lagi. kami berdua la paling advance! berlagak lagi!!!
disebabkan kod komponen2 tu panjang sangat, so kena copy paste je la. sambil nak jawab soalan tu, ada la benda ni kami tak taw wat camne, kami tanya la akak trainer tu. dye pon datang la terangkan kat kami....yang  lawak bila dye tanya


"akak reti copy tak?", dye tanya sambil meng'copy paste'kan code komponen tue.


lepas akak tu blah dari tempat kami, saliza buka mulut, "mira, aku sedih sangat aihh, dye tanya, kak, reti copy tak?"


hakhakhakhak........

suka tak???

2 comments

Monday, February 15, 2021

Nak tau jgk soalan math mcm mana dia bg tu

Wednesday, February 09, 2022

Kilang ni buat barangan ap ye?

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...